Ljubil sem gore in sem se zmeraj znova vračal k njim. Tega nisem počel skokoma. Kadar sem se povzpel na kako goro, sem se potem prepustil njenemu vplivu in se potikal po njeni najbližji okolici, kot da bi tam kaj izgubil ali pozabil.
Naselili so ga z bogovi - kje pa naj bogovi prebivajo, kot na najvišjih vrhovih, ki so od daleč dobro vidni in vendar nedostopni. Samo spomnimo se Olimpa s Zevsom in njegovo pisano druščino, pa gore Kailash, kjer ne samo, da prebiva Šiva, ampak je tudi središče sveta, gore Sinaj, kjer je Mojzes srečal Boga in dobil dobro znane table, pa Slivnice in Kleka, kjer prebivajo čarovnice, in
Triglava, ki naj bi tudi imel božje ime, in še in še bi lahko naštevali. Seveda je bilo vseskozi znano, da vrhovi gora niso prav udobna prebivališča za kogarkoli že in povezovanje bogov z njimi je bilo vedno le bolj ali manj simbolično.
Ljudi so zanimale gore le toliko, kolikor so jim pomagale preživeti. Zahajali so v gorske gozdove, na gorskih travnikih pa so pasli živino. Više so hodili le nabiralci rudnin, zelišč in popotniki, ki so poskušali prečiti prelaze na poti iz doline v dolino. Zato ni čudno, da so tudi gorska poimenovanja sledila uporabnosti. Poimenovali so nižje griče, gozdna pobočja, pa planine in prelaze. Od visokogorja pa so nosili imena le najvišji ali najbolj izraziti vrhovi, ki so služili za orientacijo ali določanje časa. In še ta imena so pogosto zelo enolična. Imamo kar nekaj Velikih vrhov, Špikov, Poldašnjih špic, rogov (Horn), belih gora itd. Tako na primer še danes domačini v Visokem Atlasu uporabljajo le imena za pobočja gora, ki so uporabna, imena nekoristnih vrhov pa so si šele nedavnotega izmislili evropski kartografi[1].
Obdobju spoznavanja in odkrivanja gora zaradi znanosti in večanja splošnega znanja je sledil čas, ko so v Alpe prihajali pustolovci zaradi sebe. Alpe so jim omogočile slast odkrivanja sveta, v gorah je bilo vedno mogoče najti kaj novega in tudi posamezni vzponi so bili avantura in odkritje, pa čeprav jih je pred njimi že kdo opravil. Pri tem so izstopali predvsem Angleži, ki so po Leslieu Stephenu poimenovali Alpe "igrišče Evrope". Odkrili so Švico in sprožili razvoj gorskega turizma. Temu veselju do gora, kot igrišču za odrasle, so kmalu sledili mnogi Evropejci in do leta 1865, ko je prvi človek stopil na vrh Matterhorna, je bila preplezana večina klasičnih smeri v Alpah. To je bila zlata doba alpinizma. Leta 1857 so v Londonu ustanovili Alpine Club, ki je do leta 1890 nabral že skoraj 500 članov[8]. Sledilo je leta 1862 avstrijsko društvo (Der Oesterreichische Alpenverein)[9], kasneje pa so nastala "alpska" društva po vsej Evropi. V nemškem svetu so jih imenovali Alpenverien, kar so nato dobesedno prevedli v slovenščino kot planinsko društvo. Glede na že prej povedano, je ta prevod malce neroden. Dobesedno je sicer pravi, saj Alp pomeni planino (tj. visokogorski pašnik), vendar pa v slovenščini uporabljamo za gorovje nemško besedo Alpe in ne Planine. Imena društev Alpine Club in Alpenverin pa so se nanašala na gorovje, to je na Alpe in ne na planine. Tako se na primer v Južni Ameriki gorniška društva pogosto imenujejo
Club Andino, ker pač delujejo v Andih. Razmere so bile včasih zelo smešne, saj so, kot pravi Režek[10], "vzporedno delovala Planinska društva (npr. v Begunjah na Gor. in drugod) kot pašniške zadruge in SPD kot turistovska organizacija." Da pa bi bila stvar še bolj zabavna, se je v slovenščini uveljavila oznaka planinec" za člana planinskega društva in nato splošno za nekoga, ki zaradi zabave zahaja v gore. Za to dejavnost pa včasih srečamo celo besedo planinarjenje. Beseda planinec seveda pomeni planšarja ali nekoga, ki živi na planini, planinarjenje pa pašo živine na planini. Koliko je na nastanek tega poimenovanja vplival nekritičen stik z južnoslovanskimi narodi, ki so imeli le malo jezikovne in gorniške tradicije, je težko reči, je pa nedvomno to, nam tuje in smešno poimenovanje utrjeval.
ko so leta 1921 ustanovili Skalo, so jo poimenovali Turistovski klub Skala. Danes je taka raba besede turist neprimerna. Z razvojem industrije in bogatenjem prebivalstva se je pri nas namreč razvila dejavnost, turizem, ki aktivno propagira in prodaja krožna potovanja, ture. Beseda turist je s komercializacijo pridobila omejen in slabši pomen. Turist je tako postal nekdo, ki začasno odpotuje na organiziran in nenaporen način. Tisti, ki so zahajali v gore, se tako niso hoteli več imenovati turisti. Zanimivo pa je, da je beseda tura ostala tudi v gorah - ohranila se je predvsem v zvezi s turnim smučanjem, kjer govorimo o smučarskih turah. Ko je turistika izginila iz gora, jo je očitno nadomestilo planinstvo. To je obžalovanja vredno, saj je bilo še kar nekaj drugih možnosti. Vseskozi je namreč za tistega, ki zahaja v gore, obstajal slovenski izraz "gorník". Videti je, da ga je prvi pisno uporabljal Gregorin v svoji leta 1937 izdani zbirki gorniških prevodov[12]. Očitno pa so bile še v petdestih letih s to besedo težave. Režek[10] je leta 1959 zapisal:
Danes najbrž ni več dvoma. Zahajanje v gore v prostem času imenujemo gorništvo. Besedo gornik prevajamo v nemščino kot Bergsteiger, angleški prevod pa je mountaineer. Od Leslija Stephena in njegovega "playground of Europe" je preteklo že veliko časa. Gorništvo se je iz igre za odrasle razvilo v dejavnost s svojo kulturo in tradicijo. Kot je že davno opazil Henry Hoek[14], kaže na to že samo dejstvo, da si sploh zastavljamo vprašanje, zakaj hodimo v gore. Nihče se namreč ne sprašuje, zakaj na primer igramo golf, šah ali tenis. Veliko knjig je bilo napisanih o filozofiji gorništva in še nastajajo nove[15]. Gorništvo danes pojmujemo kot zahajanje v gore zaradi gora in zaradi samega sebe. Sodobno gorništvo ni šport in ni borba za zmago nad naravo, ampak sožitje z njo. V gorah preživljamo del svojega časa, zato da jih spoznavamo in preko njih tudi sebe. Gorništvo je dejavnost, kjer v sodobnem svetu še lahko občutimo svobodo in kjer lahko sami odločamo o svoji usodi.
Osnova tega prispevka je bila seminarska naloga, ki sem jo pripravil med izobraževanjem za gorniškega vodnika. Ko sem zgradil revijo e-Gora, je bilo njeno delovanje potrebno nekako preizkušati. V ta namen sem pripravil pričujoči zapis. Saj vem, da mu še marsikaj manjka in vendar naj bo tu zaradi zgodovinskih razlogov in tudi kot zbirka podatkov...
sobota 25.februar 2006 - 21:57 - france - france@sevsek.turni-klub-gora.si